El Intonarumori es una familia de instrumentos musicales inventados en 1913 por el pintor futurista italiano y compositor musical Luigi Russolo. Eran generadores de ruido acústico que permitían crear y modular diferentes tipos de ruidos. La invención de la Intonarumori fue el resultado natural de las teorías musicales de Russolo expuestas en su manifiesto 1913 L’arte dei rumori (The Art of Noise) en la que presentó sus ideas sobre el uso de ruidos en la música.

Der Wexell se inspiró en estos instrumentos para crear otros nuevos.

Para el proyecto Scholar on Stage, Der Wexel reconstruyó algunos Intonarumori basado en las patentes, la información de los museos y las cartas de Russolo a Pratella. Que originalmente fue una exploración filosófico de los sonidos de la primera música electrónica, el proyecto se realizó a una orquesta con doce sirenas y seis Intonarumori. Las sirenas han desarrollado por Rene Bakker. Principales compositores han sido invitado a componer obras para esta orquesta. La orquesta de las sirenas tocó nuevas obras por David Behrman (USA), John Butcher (UK), Yannis Kyriadkides (NL, UK, CY), Paul Koek y Martijn Padding (NL). Además, Der Wexel lleva a cabo una investigación paralela en la forma y el sonido. Él construye nuevas máquinas de sonido en que el aspecto visual es el más importante.

Eng/
The Intonarumori is a family of musical instruments invented in 1913 by Italian Futurist painter and musical composer Luigi Russolo. They were acoustic noise generators that permitted to create and control in dynamic and pitch several different types of noises. The invention of the intonarumori was the natural outcome of Russolo’s musical theories expounded in his 1913 manifesto L’art dei rumori (The Art of Noise) in which he presented his ideas about the use of noises in music.

For the Scholar On Stage project, a collaboration between De Veenfabriek and the Art History Department of Leiden University, Der Wexel reconstructed some Intonarumori based on patents, information from museum depots, and letters from Russolo to Pratella. What originally seemed to involve a philosophical investigation into the effect of Helmholtz’s On the Sensations of Tone on early-electronic music was actually realised with a orchestra consisting of twelve Sirens and six Intonarumori. The sirens have been developed and built by Rene Bakker. Leading composers have been invited to compose works for this unique orchestra. The Siren Orchestra played new works by David Behrman (USA), John Butcher (UK), Yannis Kyriakides (NL, UK, CY), Paul Koek and Martijn Padding (NL). Inspired by his reconstruction work, Der Wexel carries out parallel research into sound and shape. He builds new sound machines in wich the visual aspect, the object, is a major principle.