Descripción conceptual
Performance basada en las grabaciones que hizo Alan Lomax por España en los años 50, acompañada del instrumento tradicional y de protesta, la Zambomba.
La base sonora es una de las grabaciones de Lomax titulada “Perdonau si no us Agrada”, composición de tambor y voz que juega con drones verbales, verbalizando una protesta y pidiendo perdón por lo dicho. La fricción de la zambomba es interpretada por 20 artistas en procesión haciéndose eco de una manifestación de protesta. Los performers usan máscaras totémicas.
ENG//
Hide Beaters is a sound performance based on Alan Lomax’s recordings throughout Spain in the 1950’s, the traditional instrument the zambomba and polite protest. The work pulls its sound structure from the Lomax recording titled Perdonau si no us Agrada a drum and voice composition that plays with verbal drones as emphasis verbalizing a protest requesting a pardon for what is being said. Electronic hybrids of the friction drum or zambomba are played by a group of 20 performers in a procession echoing an aggressively accommodating protest rally. The performers wear hand sewn totemic gasmasks and perform marching alternated with elaborate bows that seek approval.
Hide Beaters
Justin Randolph Thompson
MNCARS auditorio 400
Sábado 29 de Marzo, 22.15h.
Entrada gratuita hasta completar aforo
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Las Zambombas están hechas de arcilla, con forma de cabezas y son tocadas con antenas de radio en vez de palos. Un micrófono de contacto amplifica la fricción al subir y bajar la antena. Usando un amplificador de 9 voltios dentro de zambomba y un subwoofer en la base.
ENG//
The friction drums are made from terracotta head-shaped vases topped with skins and played with radio antennas in place of the stick. A contact microphone amplifies the friction of the opening and closing of the telescopic antennas using a 9-volt amplifier placed within the jar and a subwoofer attached to the bottom of the vase form.