Descripción conceptual

REMAP es un proyecto que tiene que ver con tecnologías y artefactos media obsoletos. Haciendo uso de viejos dispositivos para criticar el impacto de la actual cultura globalizada de consumo digital y tecnológico. Trata de explorar la noción de ‘Zombie Media’ (Parikka/Hertz), ‘the living dead of media culture’, una gran acumulación de desechos electrónicos y una existencia física continuada mas allá de la obsolescencia.
REMAP toma la forma de una instalación sonora e interactiva, que permite al publico comunicar con este dispositivo sonoro híbrido, mediante un iPad/pantalla táctil, que usa un control de software hecho a medida.

Este prototipo electromecánico está basado en el plotter Roland DXY, un sistema de impresión de los ochenta, combinado con el mecanismo de un radio cassete con la intención de hacer sonar sonidos “encontrados”, pregrabados sobre superficie magnética. La instalación resultante es una combinación de tecnologías de diferentes épocas, un mecanismo híbrido para dibujar con el sonido, que además puede recordar y explorar archivos.

ENG/

Prototype electro-mechanical sound device based on the Roland DXY pen plotter, a discontinued printing technology of the 1980s.

The REMAP project engages with obsolete media artefacts and technologies, with an intention to use such past mediatic devices to help critique the impact of current globalised digital and technological consumerist culture. It seeks to explore the notion ‘Zombie Media’ (Parikka/Hertz), ‘the living dead of media culture’, an accumulated mass of discarded waste electronics and a continued physical existence beyond obsolescence.

REMAP takes the form of an interactive sound installation, allowing the public to engage with this hybrid sonic device through the introduction of an iPad/touchscreen media tablet running a custom software controller.

Este prototipo electromecánico está basado en el plotter Roland DXY, un sistema de impresión de los ochenta, combinado con el mecanismo de un radio cassete con la intención de hacer sonar sonidos “encontrados”, pregrabados sobre superficie magnética. La instalación resultante es una combinación de tecnologías de diferentes épocas, un mecanismo híbrido para dibujar con el sonido, que además puede recordar y explorar archivos.

ENG/

This prototype electro-mechanical sound device is based on the Roland DXY pen plotter, a discontinued printing technology of the 1980s, combined it with audio cassette tape technology in order to playback prerecorded ‘found’ sound recordings from a magnetically encoded audio tape surface. The resulting installation is a multi-temporal assemblage of these marginalised technologies, a hybrid sonic drawing device able to recall and explore archival media. Within these recordings, existing narratives are disrupted and fragmented, straying from chronological order into non-linearity.